• KW-145: de Catharina ligt in de Vissershaven in IJmuiden.

    Willem Moojen

Pulsvissers nek omgedraaid

IJMUIDEN Nederlandse vissers zijn flink in de problemen gebracht door het lobbyen van Franse vissers en milieuorganisaties bij het Europees Parlement in Straatsburg. Jarenlang investeerde zij miljoenen in de pulsvisserij. Schepen werden aangepast en het motorvermogen teruggebracht, wat enorm in de brandstofkosten scheelt en ook CO2-uitstoot flink naar beneden haalt.

Willem Moojen

Met pulsvissen, ook wel elektrisch vissen genoemd, worden bodemvissen door elektrische schokjes aan het schrikken gebracht waardoor zij in het visnet zwemmen. De bodem zou hierdoor geen schade oplopen, wat wel het geval was bij de oude manier van boomkorvissen waarbij kettingen over de zeebodem werden gesleept die daardoor flink werd omgevoeld. Er werd door de Fransen, en in mindere mate ook Spaanse vissers, allerlei drogredenen aangevoerd om het verbod er door te krijgen.

'NIETS MIS MEE' Wetenschappers, met name professor Adriaan Rijnsdorp van Wageningen Marine Research, met onder andere een vestiging in IJmuiden, zijn het er over eens dat pulsvisserij veelbelovende resultaten oplevert op het terugbrengen van ongewenste bijvangsten, een verbeterde overleving van ondermaatse platvis, minder bodemschade oplevert en het brandstofverbruik van vissersschepen halveert.

Woordvoerder Durk van Tuinen van de Nederlandse Visserbond is duidelijk. ''Wij hebben om de tafel gezeten met de vissers en namens de bond gezamenlijk een brief opgesteld aan de Fransen waarin wij hun wel degelijk tegemoet wilden komen. Wij zouden voor behoud van de pulsvisserij voor de Franse noordwest kust niet binnen hun 12 mijls zone gaan vissen. De Fransen veegde het zo van tafel, alleen maar om hun eigen belangen voorop te stellen.''

Van Tuinen noemt het ''onbegrijpelijk dat eigenlijk een paar vissers uit de regio Duinkerken, die ook nog eens met zeer verouderde schepen varen, de Nederlandse economie een gevoelige klap bezorgt.'' En niet alleen de economie die klappen krijgt, maar vooral ook de vissers die investeerden in pulsvisserij en hun schepen liet aanpassen, wat kon oplopen tot meer dan 3 ton per schip.''

''De banken zullen niet treuzelen verstrekte leningen op te eisen. Het verkopen van de pulsnetten na een totaalverbod zal zeker niet meer lukken. Ook zullen de schepen weer opnieuw aangepast moeten worden met zwaardere motoren, nieuw tuig en netten als er weer op de oude manier gevist gaat worden.''

DONKERE WOLKEN Veel gezinnen van vissers uit Arnemuiden, Den Helder, Goedereede, Katwijk, Stellendam, Texel en Urk zien de bui al hangen en vrezen voor een faillissement van hun bedrijf, dat vaak van vader op zoon is overgegaan. In Nederland zijn 84 pulsvergunningen verstrekt, waarvan 78 kotters de pulsvisserij bedrijven, wat strekt van Esbjerg aan de westkust van Denemarken tot aan de zuidelijke Noordzee op de hoogte van Dover. Mocht Engeland na het uittreden uit de Europese Unie een 200 mijls zone gaan instellen om hun eigen belangen te beschermen dan ziet het er zeer somber voor de Nederlandse visserij uit. De vissers hopen dat minister Carola Schouten van Landbouw en Visserij het tij nog kan keren, maar een overgrote meerderheid in het parlement stemde tegen de pulsvisserij, zodat er haast een wonder moet komen om het terug te draaien. DE SCHEPEN In IJmuiden komen geregeld drie kotters uit Goederede hun vis lossen; uit Katwijk vijf, uit Urk twee en één kotter komt uit Wieringen. Geregeld meert de GO- 5 Ora et Labora hier af. De 42,37m lange kotter is gebouwd in 2002 bij Crist Shipyard in Gdansk, Polen en afgebouwd bij Maaskant Shipyard, Stellendam. Het is eigendom van Visserijbedrijf H. Tanis uit Goedenreede. De GO-22 Jan Cornelis werd in '06 bij dezelfde werven gebouwd en afgebouwd. Het 41m lange kotter is eigendom van Rederij Jan Lokker & Zn in Goedereede. De KW-145 Catharina werd in '06 ook gebouwd bij Crist Shipyard en afgebouwd bij Hoekman Shipbuilding, Urk. Het meet 41,22 m en is eigendom van Nico van der Plas & Zn, Katwijk.