• De Atlantic Rotterdam wordt grotendeels ontdaan van zijn drie hefpoten.

    Willem Moojen
  • Het ontmantelde voormalige olieboorplatform is klaar voor de overtocht naar Turkije. Wat rest is de sloop.

    Willem Moojen
  • De Atlantic Rotterdam gesleept tussen de pieren van IJmuiden.

    Willem Moojen

Blikvanger naar Turkije

VELSEN Ruim twee en een half jaar torende het accommodatieplatform Atlantic Rotterdam dat in de Haringhaven voor de Leonarduskade lag hoog boven de haven uit en bepaalde de skyline van de Poort van de IJmond. IJmuiden is zijn blikvanger nu kwijt.

Willem Moojen

Poten ontmanteld in de IJmondhaven

Het platform is door de slepers Thetis (2003, 4800 bhp) van Switzer (IJmuiden) en Telstar (2016, 5127 bhp) en Triton (2008, 5400 bhp) van Iskes Towage & Salvage naar de IJmondhaven tussen de pieren gesleept waar het grotendeels werd ontdaan van zijn drie 104 meter lange poten.

SECUUR WERKJE Koole Mammoet Salvage uit Vijfhuizen, sinds begin 2016 eigenaar, besloot het voormalige olieboorplatform deels zelf te saneren, omdat pogingen het te verkopen op niets uit liepen. Koole Mammoet Salvage heeft het platform voor sloop verkocht aan een schrootwerf (handelaar) in Turkije. In de IJmondhaven werd driekwart van de poten secuur door Koole Mammoet Salvage zelf gedemonteerd in secties van vijf en een halve meter en zorgvuldig zeevast opgeslagen aan dek. Voor de overtocht naar Turkije met een zeesleper is het veiliger de poten eraf grotendeels af te halen. Op zee met stormweer kan zo'n gevaarte een enorme windvanger zijn. Het nog op het platform aanwezige helikopterdek, de dekkranen en bedrijfsruimtes vormen geen belemmering voor de overtocht. Koole Mammoet Salvage kreeg vijf weken de tijd om de gigantische poten eraf te halen. Daarna moet het voormalige accommodatieplatform vertrokken zijn, vanwege het aantal verwachte cruiseschepen die de IJmondhaven dit seizoen aanlopen.

ONTMANTELING Koole Mammoet Salvage, gespecialiseerd in maritieme wrakverwijderingen en bergingsoperaties, laat weten dat het 73 meter lange en 68,58 meter brede platform deels zelf al volgens de geldende milieuregels is ontmanteld in de Haringhaven, waarbij het is ontdaan van alle chemische producten, zoals verf en olie. Tevens werd de accommodatie gesloopt na eerst te zijn ontdaan van asbest. Ook werden containers en andere onderdelen van het 6974 ton metende zelfheffende platform verwijderd. Koole Construction is toegelegd op maritiem gerelateerde constructiewerkzaamheden, zoals het bouwen van kademuren, aanmeersteigers en oeverbescherming.

BIJ OPLEVERING DE GROOTSTE De Atlantic Rotterdam werd ontworpen en gebouwd in 1975 als olieboorplatform bij IHC Gusto bv in Schiedam als Maersk Explorer voor Maersk Contractors (A.P. Moller-Maersk Group). Het was in die tijd het grootste olieboorplatform ter wereld van dit type. Het is in de Maerks periode altijd ingezet op de Noordzee. Met drie poten van ruim 104 meter lang kon het werken tot op een diepte van 63 meter. De accommodatie bood ruimte aan 140 tot 240 personen. Het platform is uitgerust met drie dekkranen met een hefvermogen van 30 en 60 ton en een helikopterdek.

OMBOUW TOT HOTELPLATFORM In 1998 werd het booreiland verkocht aan Marine Drilling Mgmt in Port Vila en herdoopt in Marine 2006. In 2002 wisselde het opnieuw van eigenaar en kwam het in handen van Pride Offshore International in Port Vila die het booreiland liet ombouwen tot hotelplatform om offshore personeel te huisvesten en het de naam Pride of Rotterdam gaf. In 2006 werd het verkocht aan Atlantic Oilfield Service in Port Vila en herdoopt in Atlantic Rotterdam. Heeft hotelplatform onder andere vanaf juni 2011 langere tijd voor Shell in de Engelse sector van de Noordzee gediend als huisvesting voor offshore personeel. Toen de crisis zich aandiende in de offshore wereld liet de toenmalige eigenaar Atlantic Marine Services uit Singapore het accommodatieplatform naar IJmuiden slepen in afwachting van betere tijden.