• Op dit moment werkt Harsco aan de noordkant tegen Wijk aan Zee aan. De hal komt op de plaats van de rode circel.

    Tata Steel
  • Tata, Provincie, Harsco, Stofmelder, Burgemeester en Dorpsraad klaar voor de start.

    Jolanda van der Wal

Eind grafietoverlast in zicht?

IJMUIDEN Hoe zat het ook al weer? IJzererts, de grondstof voor staal, bevat veel zuurstof. Om van ruwijzer staal te maken moet de zuurstof er eerst uit. Dit gebeurt door verhitting met kooks, dat bestaat uit koolstof. Als het vloeibaar ruwijzer afkoelt, scheiden zich deeltjes grafiet uit. Het afgelopen jaar heeft vooral Wijk aan Zee last gehad van deze grafietneerslag. De laatste paar maanden is de overlast al puur minder geworden, in april 2020 zou het helemaal over moeten zijn.

SLAKKEN Vorige week zijn bij Tata Steel de eerste scheppen de grond in gegaan voor de bouw van een nieuwe fabriekshal. Wat notabelen, diverse genodigden, een bus vol Wijk aan Zeeërs en de pers waren uitgenodigd om hierbij aanwezig te zijn. Allereerst legde Hans van den Berg, directeur Tata Steel en West-Beverwijker, uit wat er het komende jaar gaat gebeuren om de grafietregens tegen te gaan. Op dit moment wordt de ROZA-slak, waarbij de grafiet ontstaat, in de buitenlucht verwerkt. Als de hal klaar is gebeurt dit binnenshal en is er geen verspreiding van grafiet-houdend stof meer.

TESTEN De ronde pannen waar nu nog het slak in gaat wordt vervangen door platte bakken waarin het sneller afkoelt. Per vrachtwagen naar de fabriek en daar wordt het indoor verwerkt. Alle stof die hier vrijkomt wordt door ventilatoren afgezogen, gefilterd en afgevoerd. De hal is net zo groot als een voetbalveld, 50 bij 100 meter. September dient de buitenkant klaar te zijn, daarna is de binnenkant aan de beurt, gaat het productieproces getest worden en kan vanaf april de ROZA-slak hier verwerkt worden. En dan bestaat de huidige overlast voor de omgeving niet meer. Ondertussen moet ook nog even de staalfabriek verbouwd worden voor de inzet van de platte bakken in plaats van de huidige ronde pannen.

INSPRAAK Deze nieuwe hal is onderdeel van een integraal plan tegen overlast dat Tata Steel eind maart heeft aangekondigd. "Roadmap 2030" is het genoemd omdat het over 10 jaar moet leiden tot nauwelijks of geen overlast meer. Onderwerpen in dat plan zijn oplossingen om niet alleen stofverspreiding, maar ook hinder van geur en geluid tegen te gaan. Bij de totstandkoming van het plan worden lokale vertegenwoordigers en overheden betrokken. Voor sommige gesprekspartners is de tip van de sluier al opgelicht geweest, donderdag 6 juni zal Tata Steel openheid geven in de Moriaan. Zet het alvast in je agenda!

SCHEPPEN Na het praatje van buurman Hans gingen de genodigden per luxe touringcar naar de bouwplaats, op passende afstand gevolgd door een klein busje volgepropt met pers en zo hoort het ook. Die mensen lopen toch altijd alleen maar in de weg. Bij de vrijgemaakte kavel hield Harsco-directeur Andries van der Horst Jansen, de eigenlijke veroorzaker van alle overlast, een beetje hetzelfde praatje waarna het startsein voor de bouw gegeven kon worden. Zes splinternieuwe schoppen stonden klaar voor de Tata en Harsco directeuren, burgemeester Martijn Smit van Beverwijk, provincie gedeputeerde Adnan Tekin, Linda Valent van de dorpsraad en Jan van Kampen van stofmelder.nl Gezamenlijk schepten ze symbolisch de eerste grond in een supergrote shovel.

SAPPIE De Wijk aan Zeeërs gingen daarna voor de burentour een rondje over het terrein maken, wij en de genodigden gingen terug naar het congrescentrum voor een drankje en een bittergarnituur. Tot mijn positieve verrassing werd er geen alcohol geschonken. Keurig! Ik heb wat recepties ed. mee gemaakt, vooral in de zakenwereld schijnt dit normaal te zijn, waarbij na afloop veel mensen met teveel drank op gewoon in hun dure auto's stapten. Wij waren trouwens op de fiets.

Siem.Weterings@gmail.com