• Bij SHIP krijgen bezoekers informatie over de bouw van de nieuwe zeesluis.

    Willem Moojen
  • Koningin Wilhelmina opende de Noordersluis officieel vanaf de Johan van Oldenbarnevelt.

    Atlantic Photo-Gesellschaft
  • Een volle Middensluis op 15 juli 2000 met de voor Corus varende Steel Shuttle (1985), kust/havensleper Friesland (1982) en sleephopperzuiger Sand Fulmar (1998).

    Willem Moojen

Nieuwe zeesluis IJmuiden (slot)

Al decennia lang staat Nederland bekend om zijn waterbouwkundige projecten. In 2022 kan de nieuwe zeesluis in IJmuiden toegevoegd worden aan het rijtje van waterbouwkundige kunstwerken. Een zesluik toont de bouw van de sluis in verschillende fases. Deel 6, het slot.

Willem Moojen

De bouw in verschillende fases

Geosung Tech spande een kort geding aan, maar de rechtbank stelde echter dat er niet in strijd is gehandeld met de bepalingen in de garantie en Geosung Tech verantwoordelijk zijn voor de meerkosten van de deuren. Arno Pronk, Manager Public Relations van BAM bevestigd het verhaal dat in het Financieele Dagblad heeft gestaan. De deuren zijn veel te laat afgeleverd en daar zijn contractueel financiële consequenties aan verbonden.

VIA KAAP DE GOEDE HOOP De drie deuren werden verscheept vanuit Zuid-Korea via Kaap de Goede Hoop naar Rotterdam op het zware ladingschip Talisman (1993) van Dockwise Shipping. Het transport arriveerde 6 december 2018 na een reis van 26.000 km in 44 dagen op de Tweede Maasvlakte in Rotterdam. Daar werden de deuren van de Talisman gehaald door het schip gedeeltelijk af te zinken. Hierdoor gingen de deuren drijven. Vervolgens zijn ze recht op gezet door ze 90 graden te kantelen. Dit kon niet in IJmuiden omdat daar onvoldoende diepte was. Daarnaast zou tijdens het afzinken van de drie deuren het schip de doorgang van en naar de sluizen gedurende een etmaal volledig blokkeren. Vervolgens was het afwachten op geschikt weer om de eerste deur de laatste 80 km naar IJmuiden te verschepen. De andere twee volgde spoedig daarna. De sluisdeuren werden rechtop versleept en waren daardoor uiterst gevoelig voor golfslag en wind.

TECHNISCHE INSTALLATIES De gesloten constructie van de deur is te vergelijken met een schip. De deuren hebben luchtkamers waardoor ze ondanks hun gewicht van 2.900 ton blijven drijven. Ballasttanks gevuld met water zorgden voor de stabiliteit. Elke deur sluisdeur bestaat uit zes blokken, drie boven- en drie onderblokken, die samen een deur vormen. Alle techniek die noodzakelijk is om de deuren goed te laten functioneren is in Nederland gefabriceerd en wordt hier ingebouwd. Het gaat om de elektrische en de hydraulische installaties zoals rolwagens, de aandrijving van de deuren en de technische ruimtes. Een van de deuren wordt afgebouwd in een uitgegraven deel van toekomstige kolk van de nieuwe zeesluis. De andere twee in het westelijk havengebied van Amsterdam, waar OpenIJ hun uitvalbasis hebben.

GROTERE SCHEPEN EN SLUIZEN Bij de opening op 1 november 1876 van het Noordzeekanaal werd tegelijkertijd de 119 meter lange en 18 meter brede Zuidersluis in gebruik genomen. In 1872 was de Kleine Sluis, 69 meter lang en 12 meter breed al gereedgekomen. De sluizen waren spoedig te klein voor de immer groter wordende schepen. De 225 meter lange en 25 meter brede Nieuwe Sluis, later Middensluis werd op 12 december 1896 in gebruik genomen. De Prinses Wilhelmina (1881) van de SMN werd als eerste schip geschut op weg naar Java. De Noordersluis, 400 meter lang, 50 meter breed en 15 meter diep werd officieel op 29 april 1930 door koningin Wilhelmina opengesteld vanaf de brug van de Johan van Oldenbarnevelt (1930) van de SMN. Deze sluis zou jarenlang de grootste ter wereld zijn. Al deze sluizen zijn in de loop der jaren grondig gerenoveerd en nog steeds in gebruik. Op het ogenblik is de Kieldrechtsluis uit 2016 in Antwerpen met een lengte van 500 meter en 68 meter breed de grootste sluis ter wereld. IJmuiden wordt weer koploper bij de indientstelling van de nieuwe sluis, waarvan de naamgevingsprocedure nog moet starten. Het definitieve besluit wat er daarna met de Noordersluis gaat gebeuren is nog ongewis. Vast staat de sluis zijn functie behoudt als primaire waterkering en dat de doorgaande route over het sluizencomplex gewaarborgd blijft. Wel zijn er plannen geopperd als de sluis buitenwerking is om er bijvoorbeeld een viskwekerij of een zwembad van te maken. Rijkswaterstaat geeft iedereen een kans een bruikbaar idee naar voren te brengen.

SHIP geeft bezoekers alle informatie over de bouw van de sluis.