• De studenten van het Nederlandse Human Power Team Delft en Amsterdam, met vooraan links knielend met een hand op de ligfiets, Rick Wasserman.

    Bas de Meijer

Ze hebben het geflikt: ze zijn de snelste!

HEEMSKERK Het lijkt niet veel, 0,32 km per uur, maar ze hebben ´t geflikt: het studententeam van de TU Delft en VU Amsterdam heeft het wereldsnelheidsrecord fietsen verbroken naar 122,12 km/uur. Heemskerker Rick Wasserman (21) is de drivetrain engineer van het team.

Het team heeft vanochtend, 10 september (CEST), het vrouwelijke wereldsnelheidsrecord fietsen verbroken. Door met een snelheid van 122,12 km/uur te fietsen, heeft atlete Rosa Bas uit Utrecht het oude record van 121,8 km/uur verbroken. Met de zelfgemaakte aerodynamische ligfiets doen de studenten tot en met 14 september mee aan de World Human Powered Speed Challenge in de Nevadawoestijn in Amerika.

"Een jaar lang hebben wij hier naartoe gewerkt en nu is het gelukt", vertelt atlete Rosa Bas. "Het is bijzonder om zo snel te fietsen. Ik ging harder dan auto's normaal op deze weg mogen rijden." Met een snelheid van 122,12 km/uur heeft de atlete van het Human Power Team het wereldrecord verbroken dat sinds 2010 met 121,8 km/uur op naam stond van de Française Barbara Buatois. "Het is speciaal om na negen jaar eindelijk dit record te verbreken", vertelt Britt Krabbenborg, de Teammanager van het Human Power Team. "Elk jaar hebben atletes van over de hele wereld geprobeerd om Buatois te overtreffen. Na maanden ontwerpen, produceren en trainen, hebben wij dit eindelijk voor elkaar gekregen." 

 ONTWERPER Rick Wasserman zei eind juli in deze krant, op de vooravond van de presentatie van het team en de fiets op Soesterber, dat hij als drivetrain engineer een belangrijke taak heeft in het team. "Ik ben verantwoordelijk voor de omzetting van de kracht van de renster naar een voorwaartse beweging van de fiets. Hiervoor moet ik zelf alles ontwerpen en produceren", legt de jonge Heemskerker uit. "Het leukste aan mijn functie is dat ik de kennis die ik heb opgedaan in mijn studie kan toepassen in de praktijk."

World Human Powered Speed Challenge

Ieder jaar neemt het Human Power Team deel aan de World Human Powered Speed Challenge. Dit is het wereldkampioenschap voor mensaangedreven voertuigen welke plaats vindt in de Nevadawoestijn in de Verenigde Staten. "In Nederland is het niet mogelijk om zulke hoge snelheden te halen", legt Krabbenborg uit. "Het kampioenschap vindt plaats in Battle Mountain, waar zich een rechte weg bevindt van 10 kilometer lang. Dit is lang genoeg om snelheid op te bouwen, een sprint te trekken en ten slotte weer af te remmen. Door de ligging op 1400 meter hoogte is de lucht ijler dan in Nederland, waardoor de luchtweerstand nog lager is en wij nog sneller kunnen rijden."

Tot en met 14 september hebben het Human Power Team en verschillende andere (studenten)teams uit de hele wereld nog de mogelijkheid om het nieuwe record te verbeteren. Zo zal Jennifer Breet, de andere atlete van het Human Power Team die vorig jaar al een snelheid gereden heeft van 116,54 km/uur, net als onder andere de Italiaanse Vittoria Spada van het universiteitsteam van Turijn, een poging doen om dit nieuwe record te verbreken. 

Minimale weerstand

"Bij hoge snelheden is de luchtweerstand onze grootste vijand. Daarom speelt de vorm van het aerodynamische omhulsel van onze fiets, de VeloX 9, een erg grote rol bij het behalen van de topsnelheid.", legt Bart van de Krol, Aerodynamics Engineer van het team en student lucht- en ruimtevaarttechniek, uit. "We hebben deze vorm zo nauw mogelijk om de lichaamsmaten van onze atletes heen ontworpen om de fiets zo gestroomlijnd en zo klein mogelijk te houden." Daarnaast is de VeloX 9 gemaakt van lichtgewicht materialen en wordt er gebruik gemaakt van een innovatief schakelsysteem waarbij de kettingwielen bewegen in plaats van de ketting. Op deze manier blijft de ketting altijd in een rechte lijn waardoor de wrijving in de ketting lager is dan bij een normale fiets. Bovendien rijdt de VeloX 9 dit jaar met speciaal voor het team ontwikkelde banden zodat de fiets de allerlaagste rolweerstand ondervindt. 

  Pure menskracht

Het Human Power Team is een samenwerking tussen studenten van de Technische Universiteit in Delft en de Vrije Universiteit in Amsterdam en bestaat uit 16 studenten die een jaar lang hun studie opzijschuiven voor het project. "Er mag in het ontwerp geen gebruik worden gemaakt van elektrische energie of een brandstofmotor", legt Krabbenborg, uit. "Er wordt dus puur op spierkracht gefietst. Onze atletes moeten daarom in topvorm zijn. Zo zijn de coaches en de atletes al sinds augustus in de Verenigde Staten voor acclimatisatie om te wennen aan de hoogte en de temperatuur. Op deze manier stonden de atletes zo goed mogelijk voorbereid aan de start van het kampioenschap. Daarnaast maakten wij dit jaar gebruik gemaakt van een nieuwe representatieve inspanningstest, de 3 minute all-out test, waarbij zowel sprint- als duurvermogen gemeten kan worden. Ook werd de voeding perfect afgestemd op de trainingsschema's van de atletes."  

  Het Human Power Team

Sinds 2010 ontwerpt en produceert het Human Power Team Delft & Amsterdam snelle ligfietsen om mee te doen aan de World Human Powered Speed Challenge. Vorig jaar werd het team wereldkampioen, maar greep het net naast het wereldrecord met een snelheid van 119,5 km/uur. Het team zal er de komende dagen alles aan doen om het nieuwe record te verbeteren.