• Er wordt volop gebouwd aan de nieuwe zeesluis in IJmuiden. Op de voorgrond de bouwkuip van een deurkas.

    Willem Moojen

Weer tegenslag Zeesluis

VELSEN-NOORD Aannemersconsortium OpenIJ, bestaande uit o.a. de bouwbedrijven BAM en VolkerWessels hebben na een tegenslag van €136 miljoen in december 2017, door een verkeerde berekening van de constructie van de betonnen caissons waarin de sluisdeuren zitten, nu opnieuw met tegenslag te maken.

Willem Moojen

Een onderaannemer, die voor de Zuid-Koreaanse hoofdaannemer de sluisdeuren bouwt is in financiële problemen gekomen. De deuren waarvan de meeste onderdelen al klaar zijn, worden nu door de hoofdaannemer, op een andere locatie aan elkaar gelast en verder afgebouwd. Voorlichter Ingrid Prins van VolkerWessels verklaart nadrukkelijk, dat er misschien enige vertraging is, maar dat de levering van de sluisdeuren gewoon op schema ligt. Verwacht wordt dat de deuren op een zware ladingschip, in december aankomen in IJmuiden, waarna meteen met de afbouw wordt begonnen en het invaren van de deuren. Het inrichtten en testen van de deuren zal waarschijnlijk vroeg in het voorjaar van 2019 plaatsvinden.

De bouw van de grootste zeesluis ter wereld is een samenwerking tussen Rijkswaterstaat, gemeente Amsterdam, Havenbedrijf Amsterdam en de provincie. Het werk wordt uitgevoerd door aannemersconsortium OpenIJ en investeerders DIF en PGGM. Zij zijn verantwoordelijk voor het ontwerp, bouwen, financieren en onderhoud gedurende 26 jaar. Tal van onderaannemers zijn bij de bouw betrokken. De aanleg begon in januari ´16 en vooralsnog wordt gerekend dat de nieuwe grootste zeesluis ter wereld eind 2019, of begin 2020 in gebruik zal worden genomen. De Noordersluis uit 1929 die nu nog volop in bedrijf is wordt dan alleen nog worden gebruikt bij uitval van de nieuwe sluis of andere calamiteiten.

CONTOUREN De contouren van de 500 meter lange, 70 meter brede en 18 meter diepe nieuwe zeesluis worden steeds meer zichtbaar. De foto toont de bouwkuip van de deurkas buitenhoofd (zeezijde). In de deurkas komt een van de twee sluisdeuren. De deuren worden 72 lang en 24 meter breed. Elk van de sluisdeuren bestaat uit zes blokken, drie bovenblokken en drie onderblokken, die samen een deur gaan vormen. De sluisdeur rolt in de deurkas als een schip in- of uit de sluis wil varen.